«Gutta på lab-en»

torsdag 26. mai 2016 av Tormod Nymoen

I fjor vinter ga vi leserne våre et lite innblikk i hvordan «gutta på lab-en» jobber. Her kommer en ny beskrivelse av en hektisk og spennende hverdag for Geir Bakken.

08.00:

Kort morgenmøte på avdelingen for å få oversikt over 2 ekspressjobber som ble ringt inn til vår vakttelefon nå i natt. Et norsk selskap med 60 TB kundedata i et VMWare-system. Den andre et dansk hostingselskap med et 100 diskers SAN-system med 1 defekt disk. 50.000 kunder er rammet. Det ble i natt besluttet å fly den defekte disken inn med første morgenfly. Det ligger an til å bli en krevende dag.

08.15:

Jeg begynner dagen med å sjekke status på 2 RAID-disker som jeg startet å lese i går ettermiddag. Etter en solid innsats over lang tid av hele avdelingen. Disse diskene var dødsdømte av systemleverandøren. Når harddiskene lagrer mye data tar det langt tid å lese ut alle rådata. Lesingen ser helt fin ut og jeg tipper data vil være ferdig utpå dagen.

08.45:

Ny jobb fra en norsk privatkunde som har mistet alle sine bilder. Kunden har klikkelyder etter at harddisken falt="" i golvet. Jeg bestemmer meg for å åpne disken for å studere skadene under mikroskop. I dette tilfellet er løsningen å bytte ut skadede lese-/skrivehoder.

09.00:

Vi har avklart at vi kan hjelpe den norske ekspress kunden med vår Remote Data Recovery tjeneste

Dette blir en oppgave for våre logiske ingeniører, de som er verdensmestere på puslespill uten manus.

10.15:

De nye hodene er tilpasset og jeg kan begynne å lese ut data. En prosess som i dette tilfellet vil ta 10 timer. Saken vil dermed være klar til logisk rekonstruksjon i morgen.

10.30:

Jeg henter meg en SSD som har havarert, trolig på grunn av elektronikkfeil. Jeg konstaterer raskt at jeg må lodde ut minnebrikken før jeg kan begynne å lese ut data.

11.20

Jeg rekker å ta noen private telefone angående Bordertowns Rebusløp nå på Himmelspretten. Hvis jeg ikke er på jobb sitter jeg i Cougar’n :)

Gleder meg til å lufte den nå snart.

11.45:

Midt i lunchen kommer budet inn med den danske saken. Vi lab-gutta får nyte varmlunchen i ro mens Ine på logistikk håndterer budet J

12.05:

Kort arbeidsmøte på avdelingen for å gå igjennom den danske saken. Vi fordeler oppgaver og Roger får ansvaret for å analysere den ene SAN-disken vi har mottatt. Dette er en ekspressjobb som nå får hans fulle fokus til han er i stand til å gi kunden et svar på hva som er mulig å redde. Vi andre blir bedt om å være standby i tilfelle jobben vil gå kontinuerlig over flere dager.

12.15:

«Chip off» av SSD minnebrikken gikk fint og disken er nå klar til å bli lest. Dette vil nok ta et par timer.

12.30:

Neste jobb er en 2,5" disk fra en knust PC. Motoren virker defekt, platene roterer ikke og jeg mistenker at lagrene ble ødelagt på skadetidspunktet. Dette blir komplisert. Jeg konkluderer med at jeg må flytte platene til en ny disk for å få den til å spinne opp. Dette vil kreve masse tilpassinger av bl.a. de nye lese-/skrivehoder i den nye disken.

13.00:

Stemningen er laber på lab-en når Roger allerede nå kan konkludere med at den danske SAN-disken er fullstendig krasjet med et tykt støvlag utover platene. Over telefon utelukker kunden å sende alle 100 diskene til oss slik at vi “manuelt” kan forsøke å gjenoppbygge San-et. Trist for kunden – og for oss.

14.00:

Leseprosessen på SSD-brikken krever mye lengre lesetid enn først antatt. Den blir ikke ferdig før i morgen.

14.15:

RAID-diskene er også ferdig lest! Nå stiger stemmingen igjen. Vi klarer å lese ut 96 % av alle rådata så her ligger det an til å bli en meget god løsning. Dette er topp da vi har lagd ned mye jobb i å få aksess til disse diskene. Nå håper jeg bare at mine logiske kollegaer fikser resten av jobben.

16.30

Endelig får jeg 2,5" disken til å spinne opp. Jeg setter i gang leseprosessen og vet at i morgen vil denne jobben også være ferdig. Sannsynligvis med nok et godt resultat for kunden.