Jobbhverdagen til en recovery ingeniør

tirsdag 3. mars 2015 av Tormod Nymoen

Har du noen gang lurt på hvordan jobbhverdagen er for Ibas ekspertene?

Geir Bratberg er senior ingeniør og har i 23 år jobbet i vårt Data recovery clean room team. Hans oppgave er å sørge for at mest mulig brukerdata blir lest ut av de ødelagte lagringsenhetene vi mottar.

Her er Geir's hverdag:

Kl. 08.00

Logger inn på jobben og første oppgave etter en kaffekopp er å forsøke å rekonstruere rådata fra ett brannskadet USB minne. Kretskortet og flere komponenter ødelagt. Etter rens og tester ser det ut til at selve minnet skal kunne leses. En slik prosess betyr at vi må fjerne selve minnet (NAND) for deretter å lese dette. En prosess som gjerne tar en del tid så da kan neste oppgave starte.

 Kl. 09.30

Neste er en Laptop hvor OS har blitt reinstallert. Kunde vil ha tilbake viktige dokumenter og e-post. Skrur ut disken og starter full image av den for videre analyse av logisk ingeniør.

 Kl. 10:30

Foran meg ligger det nå en ekstern harddisk som har falt="" i gulvet mens den var i bruk. Disken har slagskader og hodekrasj på dataoverflatene og defekte lese-/skrivehoder. Viktige data her er private bilder. Dette bør bli et bra resultat, men vil nok trenge noen dager på labben før den er ferdig.

 Kl. 12.00

Lunsjen fordøyes med et SD kort som en hund har forsøkt å spise opp. Under analysen konkluderer jeg med at minnet (NAND) er fullstendig ødelagt. Her blir det dessverre dårlige nyheter å formidle til kunden.

 Kl. 13.00

Begynner på en Laptop disk hvor kunden ikke har tilgang til data lenger. Konkluderer raskt med omfattende lese-/skriveproblemer og mistenker slagskader. Tar en sjekk av filsystemet for å finne ut hvor viktige data er fysisk lagret på disken. Kan dermed konsentrere meg om kun de viktigste områdene. Denne trenger nok natten på seg for et optimalt="" resultat.

 Kl. 15.00

En ekspressjobb kommer inn. Ett RAID med 12 stk. 2TB harddisker. Systemet har gått ned på grunn av feil på 2 disker. Alle på teamet hjelper til for å få i gang alle disker så raskt som mulig. Vi klarer å få i gang begge de defekte diskene, men de har lesefeil.

 Kl. 17.00

Logger ut etter å ha overført ekspressjobben til Hans som nå fortsetter utover kvelden. Vi har tro på at vi skal kunne lese ut det meste av dataene, men manglende datablokker på grunn av lesefeil kan ha ødelagt noe data for kunden.