Når data haster

fredag 20. januar 2017 av Tormod Nymoen

Mange bedrifter er fullstendig avhengig av sine datasystemer i sin daglige produksjon. Når disse systemene krasjer, kan nedetiden i noen tilfeller være svært ødeleggende for bedriften. Driftstans er tapte penger, og hvis nedetiden er fatal riskerer bedriften er konkurs.

Ibas har sett mange slike tilfeller gjennom vår 40 års historie.

Vi skal se nærmere på de tre seneste tilfellene.

En bredbånsdleverandør sletter 2 TB med virtuelle data som er i daglig bruk. 3 dager senere leverte vi en gjenoppbygget datapakke. 3 dager til ende med et nedringt kundesenter og misfornøyde kunder var endelig over.

Et konsulentselskap fikk problemer med strømforsyningen til deres RAID-system. Høye strømpeaker forårsaket skader på 2 RAID 1 disker hver seg med 500 GB data. Systemleverandøren ga heldigvis opp uten å forårsake mer skader og vi fikk gjort riktig førstehjelp i våre renromsbenker. Alle data ble rekonstruert og bedriften var i gang igjen 4 dager senere.

Rett før en helg fikk et reklamebyrå et uventet strømbrudd og deres virtuelle lagringssystem kommer ikke opp igjen. Tidlig uken etter har de deadline på en rekke kunder, som igjen har bestilt reklameplass i sine mediekanaler. Tid er avgjørende. Da alt="" tydet på logiske problemer i lagringssystemene, koblet Ibas ingeniørene seg på systemet via en remote tilgang. Dette er den desidert raskeste måten å rekonstruere data på, men det er helt avgjørende at det ikke er fysiske feil på harddiskene. En slik remote tilgang foregår over en sikker internettforbindelse. Fra lab-en kunne ingeniørene reparere VMFS volumet, få tilgang til de virtuelle diskene og så ekstrahere filene. Alt var puslet sammen før helgen var over, og ingen kunder merket noe til problemene.

Riktig kunnskap og kompetanse er derfor helt avgjørende hvis du opplever kritiske datatap. Du må vite hva du skal gjøre,  ogforhåpentlig har du utarbeidet en disaster recovery plan. Riktig førstehjelp redder ofte saken. Hvis du kontakter systemleverandører må du forsikre deg om at de vet hva de skal gjøre. Still spørsmål, og ring gjerne til vår vakttelefon sammen med leverandøren. Sammen kan vi tolke problemene og finne ut hva som er tryggest å gjøre. Vakttelefonen er gratis og du treffer ingeniører døgnet rundt, året rundt.

God helg!