Pokemon Go er bare begynnelsen

torsdag 15. september 2016 av Tormod Nymoen

I sommer forandret Pokemon Go verden. Spillet stjal store overskrifter, og alle fikk raskt et forhold til denne app-en. Ferien handlet plutselig om noe mer enn sommer og sol.

Pokemon Go knelte dataparken til Nintendo og aktiviteten var høyere enn på Tinder og Twitter.

Spillet fikk barn og ungdom opp av sofaen, plutselig var et sosialt="" spill ute i gata artigere enn Messi og de andre Fifa-heltene på gutterommet. Til og med voksne folk med et nostalgisk forhold til 90-tallets Pokemon, deltok i jakten. Det var et kupp av Nintendo og Google når de fanget debatten om mer fysisk aktivitet med cutting edge mobilteknologi i den virkelige verden.

Fremtiden for oss

Pokemon Go er et prakteksempel på innovativ bruk av AR (augmented reality / utvidet virkelighet). Virtuelle data kombineres med den virkelige verden via mobiltelefonens kamera og skjerm. Man ser en Charmander i gata, eller en Pidgey hakke rundt på skrivebordet

Men vi ser bare en liten topp på et enormt isfjell. Kamera og prosessteknologien forbedres kontinuerlig og det vil være enorme muligheter innen eksempelvis shopping og produksjon i fremtiden.

Apple’s Tim Cook sa i sommer at det blir spennende å se hvorvidt AR blir den neste plattformen, men uansett vil den bli enorm stor.

AR vil sannsynligvis gi butikker og netthandel fantastisk muligheter. Den britiske kjeden Topshop, med over 500 butikker verden over, har tatt i bruk den virtuelle garderoben i noen utvalgte butikker. Der kan kundene få se hvordan klær passer uten å gå inn i et prøverom.

Netthandel

Overført til netthandel vil det selvsagt være utrolig spennende å se hvordan en vare passer inn hjemme, før vi kjøper det.

IKEA har begynt å kombinere AR med den tradisjonelle produktkatalogen.

Hvilken verdi har dette for oss?

Ikeas kommunikasjonssjef, Mattias Jöngard, mener det ikke er teknologien eller funksjonene som er viktigst. Det avgjørende blir hvilken verdi den har for oss konsumenter.

Fremtiden for teknologien

Det er mange som tester de ytterste grensene for teknologien og vi kan forvente at flere sektorer melder seg på med ennå bredere løsninger i fremtiden.

Det forventes at fremtidens industriarbeidere er utstyrt med virtual reality (VR) og wearables. Selv om Google Glass aldri har slått an, vil slike typer produkter egne seg godt på fabrikkgolvet.

PwC viser til tall fra amerikansk industriundersøkelser når over 70 % forventer at AR/VR vil være viktige verktøy innen 3 år. De ser for seg områder som produktdesign og prosesser med behov for real-time tilgang til data.

Bilindustrien vil vise oss data rett på frontruta, og Hyundai har allerede tatt i bruk AR-manualer som skal gjøre det lettere å vedlikeholde bilen.

Vi har kun sett starten. Nå løfter vi knapt blikket når barna endelig har klart å fange Pikachu ute i gata. Nå vil vi som vanlig bare kreve mer av teknologien. Vi er klare for det neste.